Afstellen van Avid schijfremmen

Mijn naam is Nigel Spoor en ik zou graag wat vertellen of uitleggen over hydraulische schijfremmen en met name die van Avid. Wat een veel gestelde vraag is, in de winkel waar ik werk (Fietsshop Uitgeest), is waar alles wieltjes en steltonnen voor zijn, die aan de remgreep bevestigd zitten.

De antwoorden op die vragen zijn eigenlijk vrij makkelijk. Die stelmogelijkheden zijn er voor om de rem zo persoonlijk mogelijk af te stellen. De één houdt van een wat rustigere en minder heftige rem en de ander van een super krachtige rem, zoals ik.

Hoe stel je die rem nou zo lekker en zo goed mogelijk af? 
Bij heel veel Avid remmen kun je de afstand tussen het handvat en de remhevel verstellen door middel van het inbusje, dat zich tussen daar tussen bevindt. Door de inbus in of uit te draaien bepaal je de afstand  tussen het handvat en de remhevel. Het voordeel daarvan is, dat je hem precies kunt afstellen hoe je hand het liefst op het stuur legt en op je remhevel en natuurlijk naar de grootte van je handen.

Ook kun je bij een aantal Avid remmen het remmoment in stellen. Dat houdt in: hoe ver moet ik mijn hevel in knijpen tot hij aangrijpt op mijn schijf. Dat is natuurlijk het beste te stellen door goed te ontluchten (ook daar zal ik eens een artikel over schrijven), maar ook door aan het deel te draaien aan het uiteinde van de remgreep waar de leiding naar buiten komt.

Als je deze indraait (naar links) dan zult u merken dat het aangrijpmoment zal verkleinen.
 Draai je hem uit (naar rechts) dan zal het aangrijpmoment minder worden.
 Hiermee kan de rem echt helemaal persoonlijk worden afgesteld. Deze mogelijkheid zit bij de volgende modellen van 2012: Elixer 9, XO, XX en Code. Deze optie zit ook op enkele oudere modellen van Avid.

Als de rem dan helemaal naar het ideaal beeld is afgesteld, moet hij natuurlijk nog geruisloos op de schijf worden afgesteld. Een manier wat super werkt, is de remblokken verwijderen uit de caliper. De cilinders vervolgens helemaal terug duwen (een beetje voorzichtig het is erg kwetsbaar). Dan de remblokken weer terug monteren in de caliper. Als dat gelukt is, de caliper weer monteren. Bij het vastzetten van het geheel goed opletten dat er aan beide kanten van de schijf evenveel ruimte zit tussen de blokken en de schijf. Als de rem goed functioneert zal dat dan ook zo blijven en loopt de schijf vrij!

Mocht de manier hier boven helaas niet lukken dan is er een tweede optie. Bij deze hoeven de remblokken er niet uit. Draai de boutjes van de caliper los, zodat hij vrij kan draaien op de halve schaaltjes. Knijp de rem half in en draai de boutjes, terwijl de rem half ingedrukt is, een beetje aan tot er weerstand gevoeld wordt. Knijp vervolgens de rem harder in en draai de boutjes stevig aan. Laat de rem vervolgens los en luister of hij vrijloopt. Mocht dat niet zo zijn, herhaal dit nog eens, vergt soms flink wat geduld.

Ik hoop dat veel lezers hier iets aan zullen hebben!
 Voor eventuele vragen mag er altijd gemaild worden, dan beantwoord ik de vragen graag,

Be Sociable, Share!

You may also like...