Lapierre CX Alloy

lapierre cx alloyWaarom wordt een crosser door een downhill- en enduro team gebruikt? Kristien Nelen woont in het hart van het veldrijden en rijdt in de winterperiode de nodige veldritten in de omgeving. Kristien rijdt dan op de Lapierre CX Alloy en heeft hierover een review geschreven.

De Lapierre cx alloy mag dan wel geen lichtgewicht zijn, zijn geometrie maakt veel goed. Lekker kort, korte wielbasis en levendig stuurgedrag, alles wat een wedstrijdrijder nodig heeft! De fiets stuurt scherp door de bochten en is heel wendbaar.

Ook de recreant zal hier graag mee uitpakken: mooie kleurstelling en carbon vork die voor het nodige comfort zorgt. Het enige minpuntje dat ik kon vinden was de vorm van de bovenbuis… In plaats van onderaan te zijn afgeplat, heeft de buis een druppelvorm. Bijna een punt dus. Niet zo leuk en oncomfortabel bij het dragen van de fiets. Beetje onbegrijpelijk dat Lapierre, dat toch Francis Mourey als grote naam heeft, dit niet heeft aangepast. Voor de gewone recreant zal dit echter niets uitmaken, die moeten normaal niet van hun fiets.

Als mountainbikester had ik wel liever een breder stuur gehad, maar dit is misschien persoonlijke voorkeur? Het stuurlint is vrij hard, ik zou dit vervangen of overtapen met iets van zachter materiaal.

lapierre cx voorvork

De Shimano 105 groep met compact is duurzaam en schakelt vlot, al heb ik als vrouw het kleinste kettingblad vooraan (36) wel vervangen door een 34. Dit maakt dat ik soepeler kan draaien in zware modder en bergop niet in de problemen kom. Top dat Lapierre hier kiest voor traparmen van 172.5 mm (bij maat M en L), hier is dan weer wel goed over nagedacht! Ook de 12-30 cassette is goed gezien, daar kan je overal mee uit de voeten.

Alles blijft steeds netjes werken, zelfs in de zwaarste modder. Getuige mijn wedstrijd in het modderige Essen waar ik pas de laatste ronde moest wisselen van fiets en hier veel voordeel mee haalde. De Avid shorty remmen doen hun ding, al heb ik wel krachtigere remmen gezien. Ze zijn wel makkelijk af te stellen en dat heb ik al anders geweten bij andere merken.

Over de wielen kan ik niet veel zeggen, ik heb ze namelijk vervangen door tubewielen. Je kan de standaard wielset eventueel wél tubeless maken, al heb ik hier nog geen ervaring mee. Racing Ralphs zijn bandjes waarmee je overal wel uit de voeten kan.

kristien nelen met lapierre crosser

Lapierre cx alloy: mooi fietsje dat eruit springt en goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb er toertochten mee gedaan op de heuvelende Brabantse Wal en ik heb er de zwaarste moddercrossen probleemloos mee afgewerkt. Een echte alleskunner voor zowel recreant als de wedstrijdrijder!

Kristien Nelen

Be Sociable, Share!

You may also like...