Lapierre Zesty 427 AM

First impressions

Ze zeggen wel eens dat je maar 1 keer een eerste indruk kunt maken. Nu zul je natuurlijk denken, we hebben het maar over een fiets. Ja, dat klopt maar een eerste indruk kan al een goed idee geven over een bike.

De bike in kwestie is 1 van de nieuwe teamfietsen voor 2014, een Lapierre Zesty 427 AM met E.I. shox. Een hele mond vol maar wel een waar het in de details zit, in details daar zit nu het verschil bij deze fiets.

Het eerste detail en ook het eerste wat gelijk in het oog springt is aan de fiets, is het E.I. shox systeem. Actieve vering op je fiets, dat wat in de Formule 1 al jaren verboden is, maar dan nu gewoon op je achterdemper van je mtb.  Het werkt echt supergoed, en zeker in de AUTO stand. Voordat je zelf maar de gedachte hebt dat je misschien je achter demper moeten “ locken” of juist open zetten heeft de computer dit al lang voor je uitgevoerd. Een veel betere oplossing dan al die andere, vaak niet goed werkende hendels die je dan ook zelf moet bedienen.

lapierre zesty 427 AM

Het tweede detail is eigenlijk de algehele afmontage van de fiets. Waar ik vaak het idee heb dat de afmontage van een fiets bepaald wordt door de afdeling prijsstelling en er nogal eens onderdelen gebruikt worden waarvan ik me dan afvraag waarom? Nou bij Lapierre niet, daar hebben ze dat nu net wel goed gedaan. Bij alle onderdelen van de fiets heb ik echt het idee dat daar wel goed over is nagedacht. Misschien de invloed van ene Nico Vouilloz?

Het derde detail zit in alle kleine details. Zoals de graphics die tot op het zadel voorkomen, de caliper van de achterrem die aan de binnenzijde van de achterbrug zit buiten gevaar, de carbon spoiler die voor/boven de achterderailleur zit om ook deze te beschermen. En nog heel veel hele kleine dingen die het gewoon een hele goede bike maken.

Voor de full specs verwijs ik je naar de website van Lapierre www.cycles-lapierre.fr.

Genoeg gepraat nu maar eens fietsen. Hier weer bij de eerste rit die eerste indruk. Wat voelt hij licht, wat voelt hij goed. Wat rijdt hij lekker. De geometrie is goed en uitgebalanceerd gekozen. Wat gelijk opvalt bij mijn eerste kennismaking is dat je er heel makkelijk mee kunt springen, hij een beetje de positie heeft van een dh fiets en toch nog prima mee omhoog kunt rijden. Dat is nu net het lastigste van een enduro fiets die zowel omhoog als ook omlaag goed moet rijden. Ik vind zelf ook altijd de voorvork/demper werking belangrijk en dit voelt gelijk erg goed aan. Ik  heb sterk het idee dat dit speciaal voor de Zesty is getuned

En dat die Nico ook hier weer invloed op heeft gehad.  De positie op de fiets is ook erg goed en de stuurpen/stuur combo is goed gekozen zeker met dat Nico signature stuur.

In de loop van dit seizoen zal ik nog een aantal keer laten weten hoe het met de fiets gaat. En met mijzelf natuurlijk.

Dennis Zuidmulder

Be Sociable, Share!

You may also like...